okt 15 / 2019
Nieuwe regels voor de kwaliteit van binnenlucht in werklokalen
Sinds mei 2019 is er een wijziging in de wetgeving rond de binnenluchtkwaliteit op de werkvloer.
Het koninklijk besluit van 2 mei 2019 vermeldt een wijziging van de codex over het welzijn op het werk inzake de binnenluchtkwaliteit in werklokalen. De definitie van werklokaal werd daarom toegevoegd aan de codex. Een werklokaal wordt gezien als een lokaal waarin zich een werkpost bevindt.
Het basisprincipe is dat werknemers over een goede binnenluchtkwaliteit moeten beschikken. Dit is ruimer dan de vroegere doelstelling, waarbij alleen voldoende verse lucht als vereiste gold, maar geen rekening gehouden werd met het aanpakken van directe verontreinigingsbronnen.
Om de verontreiniging bij de bron te kunnen aanpakken, is de werkgever ertoe verplicht een risicoanalyse uit te voeren van binnenluchtkwaliteit.
Wat zijn verontreinigingsbronnen om aandachtig voor te zijn?
- Aanwezigheid en fysieke activiteit van personen
- De aanwezige producten en materialen
- Het onderhoud, het herstel en de reiniging van de arbeidsplaatsen
- De kwaliteit van de aangevoerde lucht als gevolg van infiltratie en ventilatie, verontreiniging en werking van het ventilatie-, luchtbehandelings- en verwarmingssysteem.
De werkgever moet de nodige technische en/of organisatorische maatregelen nemen om ervoor te zorgen dat de CO²-concentratie in de lokalen lager is dan 900 ppm. Dit stemt overeen met een minimum ventilatiedebiet van 40 m³ per uur per aanwezige persoon. De parameter van 900 ppm is gebaseerd op een CO²-concentratie van 500 ppm boven een gemiddelde buitenconcentratie van 400 ppm.
Hoe kan u een gezonde binnenlucht creëren voor uw werknemers?
De experten van Comfort Home geven u met plezier advies op maat!
Neem contact op via innovatie@comfort-home.be!
Terug